Rekognoseringen fortsätter

Solen går ner i Vilnius

När jag räknar i huvudet har jag nu på morgonen skrivit fem mail till olika restauranger. Det gäller middagar och luncher samt en degustation för den grupp som jag imorgon ska möta i Tallinn.

Just nu sitter jag på mitt hotellrum i Riga. För två dagar sedan, på morgonen, besökte jag en marknad i Vilnius innan jag tog bussen till Kaunas. Det är här jag ska resa sen med gruppen, genom hela Baltikum och i förväg rekognoserar jag lite. Jag kollar upp restauranger, vad som finns nära de hotell där vi senare ska bo, hur det är med stadskartor också vidare.

Mjölkkokare på marknad i Vilnius. Nej, jag köpte inte…

Kaunas var sådär. Det var i och för sig inte stadens fel. Det regnade stort sett hela dagen och jag fick låna strykjärn på hotellet för torka mina byxor. Jag har med mig bara det ena paret, samt ett par shorts. Hotellet het Metropol. Enkla rum, men oerhört tjusig reception, ett gammalt klassiskt hotell som ännu inte blivit lyxhotell. Typ. Det var bara att njuta av atmosfären och tänka sig tillbaka till 1930-talet.

Receptionen på hotell Metropol i Kaunas

I Kaunas ska vi spendera ungefär ett dygn med gruppen sen. Här finns en mycket tjusig bokhandel dessutom. Även om nästan alla böcker är på litauiska är den värt ett besök för sin klassiska inredning.

Bokhandeln på Laisves-gatan i Kaunas

Igår morse tog jag bussen från Kaunas till Riga. Här sprang jag runt mellan museer, kaféer, barer och restauranger och det är dessa som jag nu på morgonen har skrivit till. Därefter mötte jag min kompis Dennis som jag inte sett på minst tio år. Tillsammans åkte vi ut till gamla Spilve flygplats som jag fått tips om genom en amerikan som jag följer på Instagram. Spilve var helt underbar för den som är som jag och har studerat sovjetisk konst.

Annars har jag ätit mycket gott här i Riga och jag har druckit en alldeles underbar rabarbervin som jag borde köpa hem. Både i Vilnius och här i Riga är det tydligen vanligt att restaurangerna även serverar fruktviner. Så ska det vara tycker jag!

Rösti med lax och rabarbervin på restaurang Petergalis i Riga

Igår lade jag mig kl 20:00. Det var skönt att sova och vila tio timmar. Klockan sju i morse åt jag frukost. Sedan dess har jag mailat och skrivit. Snart dags att ge sig ut lite. Vid lunchtid tar jag bussen till Pärnu!