En vecka i ett av mina favoritländer

Måndag 9 juli: Sista körlektion den här månaden. Läraren tyckte jag körde bättre förra veckan. Jag ska ha lektioner igen i augusti.

Dagen går snabbt. Jag försöker äta ur kylen. Imorgon ska jag ju trots allt åka iväg. Kirgizistan nästa. Därför börjar jag packa. Jag är dålig på det här med listor. Man behöver ju dessutom olika grejer på olika resor.

Tisdag 10 juli: Sista packningen. Vattnar blommor. Prognosen säger att det kommer bli varmt medan jag är borta. Tur att jag har någon som bor i lägenheten just nu.

Efter lunch tar jag bussen till flygplatsen. Checkar in. De undrar vart mitt kirgiziska visum är. Det är typ tio år sedan det behövdes visum till Kirgizistan.

Ser en film på planet. En nyinspelning. Något av Agatha Christie. Jag gillar lite kostymdrama, om nu brittisk krim kan kallas för det. Mellanlandning i Istanbul. Jag möter min nya grupp vid gaten när vi ska boarda till Bishkek. Klockan är snart midnatt.

Onsdag 11 juli: På morgonen ankommer vi Bishkek. Fyra timmars skillnad mellan Kirgizistan och Sverige. Det blev en kort natt. Därför blir onsdag också en kort dag. Aldrig långa stadspromenader och museer när man rest en hel natt innan. Lite sightseeing blir det dock. Solen skiner. Det är varmt i Kirgizistans huvudstad. Vi hinner även med ett besök på marknaden och lite till.

img_6438-1Torsdag 12 juli: Klockan 07:45 sitter alla i bussen. Eller snarare, i våra två minibussar som ska ta oss runt här i detta lilla centralasiatiska land. Målet för dagen är Issyk Kul, den stora insjön här i landet, faktiskt världens näst största alpina sjö, vad nu definitionen på alpinsjöar egentligen är.

På vägen gör vi olika stopp. Både för historiska sevärdheter, toalett och jordgubbar. Det är jordgubbstider i Kirgizistan nu. Ja även hallontider, aprikostider och körsbärstider. Jag gillar det!

Väl framme vid Issyk Kul börjar det regna.  Inte direkt väder för att ligga på stranden inte. Synd. Stranden är fin här.

Hotellets restaurang vill servera oss frukost klockan 09:00 nästa morgon. Tidigare går inte. Ännu tar jag inte ett nej för ett nej. Frukosten kommer serveras kvart över åtta.

Fredag 13 juli: Kvart över åtta kommer jag till frukostsalen. Jodå, allt är redo. Visst gick det. Det är mycket som går, bara restaurangpersonalen vaknar och går upp tre kvart tidigare.

Sen börjar dagen. Vi promenerar i en dal. Tar bilder av örnar och falkar. Att hålla fåglar är vanligt i den här delen av världen.

Därefter badar vi i varma källor och vi går på museum där jag blir museumguide. Jag kan mitt Przhevalskij-museum numera.

På eftermiddagen ankommer vi Karakol. Här i stan ska vi bo de nästa två nätterna.

Lördag 14 juli: Att vandra är alltid trevligt. I en grupp vill dock några vandra längre än andra. Det är inte så konstigt, men nu är ju det här ingen vandringsresa direkt. Fokuset ligger å andra sidan på naturupplevelser. Gruppen får därför dela sig i två. En del som följer programmet som planerat. En annan del som skippar lunchen i stan och stannar några timmar extra i naturen.

Det blir ett par lediga timmar på eftermiddagen. Tillsammans med några resenärer besöker vi marknaden, en antikaffär, lokalhistoriska museet. På kvällen väntar en sällsynt god middag hemma hos en dungankinesisk familj.

Söndag 15 juli: Resan fortsätter. Vi har stannat två nätter i Karakol, avnjutit pannkakor till frukost och haft trevliga dagar. Jag gillar verkligen gruppen jag jobbar med. 19 norrmän med humor och med intresse för det land de valt att spendera sin semester i.

Nu börjar vi dagen på en djurmarknad. Sen kyrka och moské. På många resor kan det bli väl många kyrkor, minareter och koranskolor. På den här resan är det lugnare.

Sen kör vi till Tamga. Tamga är en liten ort vid södra sidan av insjön Issyk Kul. Jurij Gagarin vilade och semestrade här en tid efter att han varit uppe i rymden. Nu är vi här. Det blir bad på eftermiddagen. Lite ledig tid. Det här är ingen stressig resa. Jag gillar det. Imorgon börjar nästa vecka.