En vecka i Uzbekistan

Måndag: Jag landar i Tashkent. Möts på flygplatsen. Hämtas upp och lämnas på på en annan flygplats. Nu väntar en inrikesfärd med det uzbekiska flygbolaget. Inget fel med det. Mackan var lite torr bara.

Jag flyger till Urgench. Även där möter man upp mig. Med bil vidare till Khiva. Det är hit mina resenärer kommer imorgon. Nu har jag en dag på att vila. Efter frukost på hotellet sover jag i fem timmar.

En eftermiddagspromenad. Jag gör rätt lite den här dagen. Det är okej. Jag har sett Khiva förut.

Tisdag: Under förmiddagen promenerar jag lite. Khiva är över 2500 år gammal. Stadsmurarna går runt hela stan, och själva stan är som ett museum. Ett utomhusmuseum i stort format.

Klockan halv tre möter jag min lokalguide som jag haft så många gånger förut. Vi hälsar, och åker till den turkmeniska gränsen. Här går turkmeniska kvinnor fram och tillbaka med elektriska varor från Kina som de köpt i Turkmenistan där de inte betalar någon moms eller tull. Sen tar de dessa vattenkokare och mikrovågsugnar över till Uzbekistan där de säljer dem med förtjänst.

Snart kommer min grupp. En efter en. Totalt tio svenskar och en norrman. Vi åker till Khiva, checkar in på hotell. Jag låter alla få växla 10 dollar till uzbekiska pengar. Så har alla så de klarar sig tills morgondagen. Växlingskontoren i Uzbekistan har nämligen bara öppet kontorstid.

På kvällen äter vi middag tillsammans med vacker utsikt.

Onsdag: Stadspromenad i Khiva. Eftersom Khiva är så kompakt, i princip allt som är värt att se finns inom murarna, gör vi en stadspromenad på förmiddagen. Något transportmedel är inte nödvändigt. Vi ser moskéer och minareter, det gamla fängelset.

Lunch, och efter lunch har alla ledigt. Många gillar ju att gå själva, bara titta runt i eget tempo, vänta på att bjudet blir mer vänligt för fotografi.

Själv klättrar jag lite på stadsmuren. Jag går till pariserhjulet men inser att det har stängt på eftermiddagen. Öppet bara dagtid, och då är inte utsikten lika rolig.

Torsdag: Transportdag. 460 kilometer från Khiva till Bukhara. Det tar hela dagen. Friterad fisk till lunch. Toapaus i naturen. Landskapet är öde. Halvöken.

I Bukhara för de som vill följa med på stadspromenad på kvällen. Bekanta sig lite med stan, även denna rätt så kompakt, även om den är mycket större än Khiva. Vi äter middag tillsammans. Det har blivit dyrare sen förra året. Och maten har mindre kryddor.

Fredag: Stadspromenad i Bukhara. Vi kör samma koncept. Promenera på förmiddagen. I Khiva hade vi kaffepaus. Det har vi inte här. Det verkar inte vara något större önskemål.

Vid fredagsmoskén rullar de ut mattor. Det är dags för bön. Det är trots allt fredag. Efter att vi see allt som vi ska se är det lunchdags. Tjafs om pengar. Om vi går ut några stycken brukar jag säga att vi delar notan på antal personer. Det brukar funkar, men inte nu.

Sen går vi runt på marknaden. Vi är inte så många numera, men det är trevligt. Smakar lokalt godis, nötter, frukt. Jag köper ett kilo jordgubbar. Mycket fina och färska.

Vi är några stycken om äter middag tillsammans på kvällen. Även nu tjafs. Maten var kanske inte den bästa. Då är det inte alla som vill betala det den kostar. 30 kronor.

Lördag: Ledig dag i Bukhara. Jag behöver det. Det gör nog många i gruppen också. Ett par stycken har fått lite magproblem. Det händer alltid på sådana här resor. Vädret är fint. Jag köper siden på marknaden. Vi är trots allt på Sidenvägen. Pratar med några kvinnor som säljer fisk.

Det blir en lugn eftermiddag. Möter en annan guide. Han är lokalguide på tyska och vi spenderar lite tid tillsammans. Pratar om Uzbekistan och om jobbet.

Söndag: Transport. Fem timmar mellan Bukhara och Samarkand. Så kom vi äntligen fram. Så långt på resan… Själva färden är inte så märkvärdig. Vi fraktar med oss ett dött får.

När vi kommer fram till hotellet vilar jag ett par timmar. De som vill får så följa med på en liten promenad. Bekanta sig med stan. Jag pekar ut några restauranger, men det blir ingen gemensam middag ikväll.

Ljuset är perfekt vid Registantorget. Får lägga ut lite bilder sen. Tillsammans med två av mina resenärer äter vi middag på en trevlig restaurang där jag varit tidigare. När klockan är 22 på kvällen lägger jag mig. Jag sover sju timmar.